IELTS Speakingトピック「歴史」のサンプル問題やサンプルアンサーを紹介!
- 目次
- 開く
-
閉じる
みなさん、こんにちは!IELTS TRAINER PROのかなこです!IELTS Speakingテストでは、さまざまなトピックが出題されますが、今回取り上げるのは「歴史(History)」に関するテーマです。私はもともと歴史が大好きなので、もし本番でこのトピックが出たら、正直ちょっとテンションが上がるかもしれません(笑)。好きなテーマだと自然と話すモチベーションも上がりますよね。
とはいえ、いくら得意なテーマでも、英語でスムーズに答えるためには、ある程度の準備が必要です。特にIELTSでは、英語力だけでなく「トピックに関連する知識」や「自分の意見を論理的に伝える力」が問われるため、事前にポイントを押さえておくことが大切です。
この記事では、まずIELTSの歴史について簡単に紹介し、その後、Speaking Part 1〜3における「歴史」関連のサンプル問題とモデルアンサーをご紹介します。また、Speakingテストで使える「歴史」に関連する英単語やイディオムもまとめていますので、語彙力アップにも役立ててくださいね。
歴史好きの方も、そうでない方も、この記事を読めば「歴史」というテーマへの苦手意識がぐっと減るはずです!一緒に楽しく準備していきましょう!
1.IELTSの歴史について
IELTS(アイエルツ)は、1989年にケンブリッジ英語検定機構(Cambridge English Language Assessment)とブリティッシュ・カウンシル(British Council)、IDP: IELTS Australiaによって共同開発されました。それ以前にも、海外留学や移住を希望する人々向けの英語試験は存在していましたが、より実用的な4技能(Listening・Reading・Writing・Speaking)をバランスよく測定できる試験として、IELTSが新たに誕生したのです。
当初は限られた地域での実施でしたが、英語圏の大学や専門機関への進学、また移民申請においてIELTSスコアの提出が広く求められるようになり、受験者数は急速に増加。現在では、年間約350万人以上が受験する、世界標準の英語能力試験に成長しました。イギリス、オーストラリア、カナダ、ニュージーランドをはじめ、アメリカでも多くの大学や機関がIELTSスコアを認定しています。
また、IELTSは「学問的な英語力」を測るアカデミックモジュールと、移住や就労を目的としたジェネラルトレーニングモジュールに分かれているのも特徴です。受験目的に応じて適切なモジュールを選べるため、より多様なニーズに対応できる試験となっています。
日本国内でも、ここ数年でIELTSの認知度は大きく上がり、海外進学希望者だけでなく、国内大学の入試や就職活動のために受験する人も増えてきました。今やIELTSは、「世界で通用する英語力」を証明するために欠かせない試験となっています。
2.IELTS Speaking Part 1「歴史」に関するサンプル問題とアンサー
IELTS Speaking Part 1では、日常的なトピックについて受験者自身の経験や意見を聞かれることが多いですが、時には「歴史(History)」に関する質問も出題されます。歴史と聞くと難しそうに感じるかもしれませんが、Part 1では専門的な知識を求められるわけではありません。あくまで、自分自身の興味・知識・経験に基づいて、簡単な英語で自然に答えることが求められています。
たとえば、「歴史に興味がありますか?」や「地元の歴史的な場所について知っていますか?」といった、比較的答えやすい質問が多いです。自分の体験や好みに結びつけて、できるだけリラックスして話すことが大切です。さらに、回答を一言で終わらせずに、理由や具体例を付け加えることで、スコアアップにつながります。
この記事では、歴史に関する典型的なサンプル質問と、回答例を紹介していきます。ぜひ参考にして、あなた自身の答え方もイメージしてみてくださいね!
🔹Sample Question 1
Q: Do you like learning about history?
(歴史を勉強するのは好きですか?)
A: Yes, I do. I find history really interesting because it helps me understand how the world has changed over time. Learning about the past can also give us important lessons for the future.
🔹Sample Question 2
Q: Did you enjoy history classes at school?
(学校の歴史の授業は楽しかったですか?)
A: To be honest, not really. I thought the way it was taught was a bit boring. We mostly had to memorize dates and names, which wasn’t very exciting. But now, I enjoy watching historical documentaries and reading about the past on my own.
🔹Sample Question 3
Q: Have you ever visited a historical place?
(今まで歴史的な場所に訪れたことはありますか?)
A: Yes, I have. Last year, I visited Kyoto, which is full of historical temples and shrines. I especially enjoyed Kinkaku-ji, the Golden Pavilion. It was fascinating to see such beautiful architecture and learn about its history.
🔹Sample Question 4
Q: What historical event do you find most interesting?
(何の歴史的なイベントに最も興味ありますか?)
A: I’m really interested in World War II, especially how it affected different countries. I think it’s important to learn about it so that we can avoid making the same mistakes in the future.
🔹Sample Question 5
Q: Do you think history is important?
(歴史は重要だと思いますか?)
A: Absolutely. History teaches us about where we come from and how our society developed. It also helps us understand current events better by giving us context.
回答のポイント
- 簡単な意見+理由付けをセットで答える
- 自分の体験や知識を取り入れると自然な流れになる
- 一文で終わらず、2~3文程度で広げると流暢さがアップする
- 専門用語は不要!わかりやすい英語表現を意識する
3.IELTS Speaking Part 2「歴史」に関するサンプル問題とアンサー
IELTS Speaking Part 2では、カードに書かれたお題について、1~2分間のスピーチを行います。「歴史(History)」に関するテーマが出た場合、たとえば「歴史上の人物について話してください」や「印象に残っている歴史的な出来事を説明してください」といった課題が想定されます。
このパートでは、短時間でスピーチの構成を考える力が試されます。完璧な知識を披露する必要はありません。自分が知っている範囲のことを、自信を持って話すことが大切です。もし詳細な事実を忘れてしまっても、想像力で補ったり、個人的な感想を加えることで、十分にスムーズな回答が可能です。
この記事では、「歴史」に関する典型的なPart 2のお題と、それに対する回答例をご紹介します。どんな内容を盛り込めばよいか、どのように話を広げればよいかも解説していますので、ぜひ参考にしてくださいね!
サンプル①
Describe a historical place that you have visited.
You should say:
- where it is
- when you went there
- what you saw there
and explain why you think it is interesting.
One historical place I visited was Hiroshima Peace Memorial Park in Japan. I went there about three years ago during a school trip. The park is located in the center of Hiroshima city and is dedicated to the victims of the atomic bomb dropped in 1945.
While I was there, I visited the Atomic Bomb Dome, which is a preserved ruin from the explosion. I also went to the museum, which had a lot of photos, personal stories, and items from that time. It was very emotional to see what people experienced.
I found the place extremely meaningful because it’s not just about learning history — it’s also about promoting peace. The park really made me think about the consequences of war and the importance of working towards a peaceful future.
サンプル②
Describe a historical event that you are interested in.
You should say:
- what the event is
- when it happened
- what you know about it
and explain why you find it interesting.
A historical event that I find fascinating is the Meiji Restoration in Japan. It happened around 1868, when Japan started to modernize rapidly and opened up to the rest of the world after a long period of isolation.
From what I know, this period marked the end of the samurai era and the beginning of major reforms in politics, education, and technology. Western ideas and systems were adopted, and Japan transformed into a modern industrial nation in a very short time.
I find this event interesting because of how quickly the country changed. It shows how flexible and determined people can be when adapting to new situations. Also, I think it’s amazing how that period shaped the Japan we know today.
回答のポイント
- イントロ→具体例→理由や感想→まとめの流れを意識する
- 専門的な知識よりも、自分の言葉で話すことが大事
- 多少事実があやふやでも、話の流れを止めないことを優先
- つなぎ言葉(for example, in my opinion, what’s more など)を使うと自然な印象に
4.IELTS Speaking Part 3「歴史」に関するサンプル問題とアンサー
IELTS Speaking Part 3では、Part 2で話したトピックに関連するより抽象的で深い質問がされます。「歴史(History)」に関する場合、例えば「なぜ歴史を学ぶことが重要だと思いますか?」や「現代の若者は歴史にどれくらい関心を持っていると思いますか?」といった、社会的・教育的な視点を求められる質問がよく出されます。
Part 3では、単なる自分の体験談ではなく、一般的な意見や広い視野での考察を求められるため、少しレベルが上がります。しかし、難しく考えすぎず、自分なりの理由や例をつけて答えることを意識すれば大丈夫です。特に、質問に対してYes/Noだけで終わらず、理由→具体例→まとめの順番で答えると、自然で説得力のある発言になります。
この記事では、歴史に関連するPart 3の典型的な質問例と、回答例を紹介していきます。深掘りされても慌てず、自信を持って答えられるよう練習していきましょう!
🔹 Question 1
Why do people like to visit historical places?
(なぜ人々は歴史的な場所に訪れることが好きですか?)
Sample Answer:
People visit historical places because they offer a direct connection to the past. Instead of just reading about history in books, visitors can see the actual locations where important events happened. It’s a more immersive way to learn and understand culture, traditions, and the struggles that shaped society. Also, many people feel a sense of respect or curiosity when standing in a place that has historical significance.
🔹 Question 2
Do you think history should be taught in schools? Why?
(学校で歴史を教えるべきだと思いますか?なぜ?)
Sample Answer:
Absolutely. History should be a core subject in schools because it helps students understand how the world has developed. It also teaches critical thinking, as students learn to analyze events, causes, and consequences. Moreover, understanding history can help young people become more informed citizens, who are aware of past mistakes and can contribute to a better future.
🔹 Question 3
Can history help us avoid making the same mistakes in the future?
(歴史は私たちが将来同じ過ちを繰り返さないようにするのに役立つでしょうか?)
Sample Answer:
Yes, definitely. History often repeats itself, especially when people ignore the lessons of the past. For example, studying the causes of wars or economic crises can help governments make better decisions. Of course, history alone doesn’t guarantee that mistakes won’t happen again, but it provides valuable context and warnings.
🔹 Question 4
Do you think all historical information is accurate?
(すべての歴史情報は正確だと思いますか?)
Sample Answer:
Not always. History is often written by those in power, so some events may be biased or one-sided. Different countries or cultures might interpret the same event in very different ways. That’s why it’s important to examine multiple sources and perspectives when learning about history, to get a more balanced view.
🔹 Question 5
How has technology changed the way we learn about history?
(テクノロジーは歴史の学び方をどのように変えたのでしょうか?)
Sample Answer:
Technology has made history more accessible and engaging. People can now watch documentaries, take virtual tours of historical sites, or read digital archives online. Social media also plays a role in spreading historical knowledge in bite-sized, interesting ways. Overall, it has made history more interactive and available to a wider audience.
回答のポイント
- 抽象的な質問には、具体例や社会的背景を交えて答える
- 自分の意見をはっきり伝えた上で、理由を展開する
- Yes/Noだけで終わらず、最低でも3文以上を目安に話す
- 意見に自信が持てなくても、「私はこう思う」という形で堂々と述べること
5.IELTS Speakingトピック「歴史」で使える単語やイディオムを紹介!
「歴史(History)」に関するトピックで高得点を狙うためには、関連する英単語やイディオムを事前に覚えておくことがとても効果的です。特にSpeakingでは、テーマに合った語彙を自然に使えると、語彙力(Lexical Resource)の評価が大きく上がります。難しい単語を使う必要はありませんが、簡単な表現ばかりだと単調な印象になってしまうため、少しレベルの高い単語や表現を織り交ぜるのがおすすめです。
また、イディオムやフレーズを使えると、英語力の「こなれ感」が出せるので、より自然で流暢なスピーチにつながります。ここでは、歴史トピックで特に役立つ単語やイディオムを厳選して紹介していきます!
5-1.「歴史」で使える英単語
🌱 基本レベル(Band 5〜6で使いやすい)
英単語 | 意味 | 例文 |
history | 歴史 | I enjoy learning about history at school. |
event | 出来事 | It was an important event in world history. |
past | 過去 | We can learn a lot from the past. |
famous | 有名な | Kyoto is famous for its historical sites. |
old | 古い | This is a very old building. |
🌿 中級レベル(Band 6.5〜7を目指す人に)
英単語 | 意味 | 例文 |
historical site | 歴史的な場所 | I visited a famous historical site last year. |
ancient | 古代の | I’m interested in ancient civilizations. |
culture | 文化 | History helps us understand different cultures. |
tradition | 伝統 | Many traditions come from historical events. |
monument | 記念碑 | There is a war monument in my hometown. |
🌟 上級レベル(Band 7.5〜8+向け)
英単語 | 意味 | 例文 |
significant | 重要な | The Meiji Restoration was a significant moment in Japanese history. |
legacy | 遺産・名残 | The legacy of that era still influences us today. |
preserve | 保存する | It’s important to preserve historical buildings. |
historical perspective | 歴史的視点 | Taking a historical perspective helps us understand current issues. |
commemorate | 記念する | We commemorate the end of the war every year. |
cultural heritage | 文化遺産 | Protecting our cultural heritage is vital. |
5-2.「歴史」で使えるイディオム
- Learn from the past
意味:過去から学ぶ
例文:We should learn from the past to avoid making the same mistakes. - Stand the test of time
意味:時の試練に耐える(長く価値が保たれている)
例文:This ancient temple has really stood the test of time. It’s still beautiful after hundreds of years. - Make history
意味:歴史を作る、歴史的な出来事になる
例文:The invention of the internet truly made history. - Be history(カジュアル)
意味:終わったもの・過去のことになる
例文:That kind of thinking is history — people have changed their views. - Turn back the clock
意味:時計を戻す → 昔の時代に戻る
例文:Sometimes I wish we could turn back the clock and experience life in the past. - A thing of the past
意味:過去のもの、もう存在しないもの
例文:Handwritten letters have become a thing of the past in today’s digital world. - In the annals of history
意味:歴史の記録に残る
例文:This event will go down in the annals of history as one of the most important discoveries. - Live through history
意味:歴史的な出来事を体験する
例文:My grandparents lived through World War II, which was a very difficult time. - Repeat itself(History repeats itself)
意味:歴史は繰り返す
例文:They say history repeats itself, especially when we fail to learn from past mistakes. - Be a relic of the past
意味:過去の遺物(もはや時代遅れ)
例文:Some of these laws are relics of the past and should be updated.
6.まとめ
今回は、IELTS Speakingで出題される「歴史(History)」に関するトピックについて、Part 1~3それぞれの特徴やサンプル回答例、さらに使える英単語・イディオムまで幅広くご紹介しました。
歴史というテーマは、一見難しそうに感じるかもしれません。しかし、IELTSでは専門的な知識を披露することよりも、自分の考えを英語で分かりやすく伝えることが何より大切です。歴史の細かい事実や年号を完璧に覚えていなくても大丈夫。自分の知っている範囲で、興味を持ったエピソードや人物について話せれば、十分に高評価を狙えます。
また、歴史に関連する単語やイディオムを事前に覚えておくことで、語彙力のスコアを効果的に伸ばすことができます。使い慣れていない単語を無理に使おうとする必要はありませんが、いくつかお気に入りの表現をストックしておき、自然なタイミングで使えるように練習しておくと良いでしょう。
私自身、歴史が大好きなので、このトピックが出たらきっと楽しく話せると思っています(笑)。苦手意識を持たずに、「自分らしい英語で歴史について語る」ことを目標に、ぜひこの記事を参考にして練習を重ねてみてくださいね!
IELTS Speakingは、準備すればするほど自信が持てるパートです。歴史トピックも怖がらずに、ポジティブにチャレンジしていきましょう!